Off to Jeju Island! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mart Kuijck - WaarBenJij.nu Off to Jeju Island! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Mart Kuijck - WaarBenJij.nu

Off to Jeju Island!

Door: Mart van Kuijck

Blijf op de hoogte en volg Mart

14 September 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Na de eerste week te hebben rondgezworven door Seoul en allerlei documenten te hebben geregeld (immigratiedienst, huur, learning agreement etc.) besloten we dat het tijd was voor een eerste trip buiten deze immens grote stad. De Koreanen vieren hun soort van “thanksgiving” van zaterdag tot en met woensdag, wat ons de tijd gaf om er even tussenuit te knijpen. We hadden een hoop goede verhalen gehoord over een Koreaans eiland dat in 2011 door UNESCO is uitgeroepen tot een van de 7 natuurlijke wereldwonderen op aarde. Daarbij kwam ook nog eens dat een Koreaanse maat van ons woonde op dit eiland. Zoiets konden we natuurlijk niet laten schieten!

Op donderdag 4 september was het dan zover. We werden door Albertini (Engelse naam voor hem) onthaald op Jeju international airport, waarop we dper taxi direct doorreden naar het restaurant van zijn ouders. Daar kregen we een Koreaanse BBQ (dat eet ik zo onderhand iedere dag hier) met een speciaal soort vlees; “black pork”. Dit is blijkbaar een van de meest bekende en lekkerste gerechten van de locals en ook een van de duurste (100.000KWO). Na dit feestmaal en wat bier en soju, wat een soort waterige vodka is, was het tijd om naar bed te gaan. Dan moet je niet denken aan een normaal bed zoals jullie dat gewend zijn in Nederland, maar meer aan een deken op houten vloer.

Na een zeer oncomfortabele nachtrust zijn we ’s ochtends weer gaan ontbijten bij hetzelfde restaurant waarna we onze reis vervolgde naar een van vele bezienswaardigheden van dit eiland; een vulkanische krater. Onderweg was ik verrast hoe groen dit eiland is. Het is een soort tropisch eiland van uitersten. Het ene moment sta je te koukleumen op een bergtop, waarop je het andere moment kapot gaat van de hitte aan het strand (+30 graden), maar dat terzijde.

Bij aankomst was ik nogal onder de indruk van deze krater. Jullie moeten niet denken aan een kale lelijke vulkaan als de Etna, maar meer aan een wandeling door een tropisch regenwoud, alleen dan loei ver omhoog. Het was werkelijk een schitterend gezicht, maarjah, om dat te begrijpen moet je er echt zélf zijn geweest haha. Na onze tickets te hebben gehaald begonnen we aan de klim. Al snel werden we zelf onderdeel van deze toeristische attractie, daar een aantal mensen vroegen of wij met hun op de foto wilden. Na een aantal rare momenten, gesprekken en vooral oudere vrouwen die ons nogal stevig wilde vastpakken op het fotomoment kwamen we dan eindelijk aan bij de top. De krater zelf aan de binnenkant viel een beetje tegen, maar het uitzicht vanaf deze krater over de zee en het eiland was óntzettend mooi. Foto’s komen later online!

Diezelfde dag vervolgden we onze reis nog naar een grot van tientallen meters diep en ongeveer twee kilometer lang. Het is een van de tunnels die ooit tijdens een vulkaanuitbarsting zijn ontstaan. Vooral de ingang van de grot deed me een beetje denken aan een “Indiana Jones” film. Later op de dag, na wat gegeten te hebben, zijn we naar een waterval gegaan. De uitmonding is vooral speciaal omdat het, zo werd ons verteld, de enige waterval in heel Azië is die uitmond in een oceaan. Dit leverde ons natuurlijk weer wat prachtige foto’s op die weer mooi in het plakboek kunnen. Uiteindelijk hebben we de dag afgesloten met een potje “Kingzen”. Voor de ouderen, vraag uw zoon/dochter/nicht/neef maar om uitleg hierover;)

De volgende ochtend was nogal zwaar. Na, met een kater, een Koreaanse BBQ als ontbijt naar binnen te hebben geschoven was het tijd om….ja mensen…. te gaan vissen! Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een hekel heb aan vissen, dus ik had me al helemaal verheugd op deze dag…

Omdat we twee uur moesten wachten op onze vissersboot (ja echt zo’n Volendamse boot), besloten we te gaan chillen aan het strand in de zon. Na een potje voetbal, twee maten van mij die naar de kapper zijn gegaan en nog wat andere onzin mochten we op de boot. Na wat Koreaanse instructies en gebarentalen gooide ik voor de eerste keer in mijn leven de hengel uit op volle zee. Het bleek uiteraard al snel dat ik een natuurtalent was; ik ving maar liefst 5 hele vissen in anderhalf uur tijd haha! Na wat teleurgestelde oogblikken van de Koreaanse visser en twee zeezieke Europeanen die achter me zaten besloten we maar weer veilig aan wal te gaan. Eenmaal terug gingen wij met onze gevangen vissen naar een restaurant waar ze deze vissen voor ons gingen bereiden. Ik moest die smerige vissen dus zelf nog gaan opeten…. Na een stuk of 50 vissengraadjes rijker te zijn was het tijd om maar naar huis te gaan en er eind aan te breiden. Net als aan dit verhaal overigens. De avond eindigde vroeg en de volgende dag zijn we in de middag terug naar Seoul gevlogen.

Maar eerlijk is eerlijk; zo’n eiland als Jeju zal ik nooit meer zien. Het is werkelijk waar schitterend! De “sightseeings” die ik beschrijf zijn een van de vele dingen die je er kunt doen. Als je ooit in de buurt bent is dit zeker een eiland dat de moeite waard is om te bezoeken!

Tot de volgende keer, wat ongeveer over twee weken zal zijn (vlak na mijn verjaardag). Dan zal ik jullie meer insight geven over het nachtleven in Seoul en de stad zelf! Voor diegenen die benieuwd zijn naar de foto's; deze staan op Facebook. Stuur even een friend request en dan heb je toegang!

PS: Ik heb nu een Koreaans telefoonnummer, mocht je me willen bellen dan kan ik het je nummer geven via whatsapp. Mijn whatsapp blijft overigens wel gewoon hetzelfde dus via daar ben ik nog steeds bereikbaar!

Groetjes uit Korea!

  • 21 September 2014 - 09:12

    Ria Van Kuijck:

    Geweldige ervaring! Tja, geen vissende ouders is wel een gemis in je opvoeding!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

South-Korea

Minor at the University of Seoul, South Korea.

Recente Reisverslagen:

16 November 2014

DMZ & Koninklijk bezoek

14 September 2014

Off to Jeju Island!

31 Augustus 2014

First few days

26 Augustus 2014

Voor vertrek
Mart

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 3192

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

South-Korea

Landen bezocht: